onsdag 6 januari 2010

Träningsmotivation

Har du träning som nyårslöfte men inte riktigt hittar motivationen så har jag några tips! För mig är verkligen inte motivation till träning ett problem. För tillfället så längtar jag till varje träningspass! För mig är det tiden som inte räcker till, men det handlar mest om dålig planering, så det ska ändras på!

För ökad träningsmotivation:


  • Hitta en träningskompis! Sätt upp gemensamma mål och peppa varandra. Jag tränar aldrig så bra som när jag tränar tillsammans med Åsa. Vi är verkligen bra på att få den andra att ge allt. På boxpassen är vi bäst. Då skriks det en hel del, ha, ha! Det är bra att vi är på ungefär samma nivå också och är jämnstarka. Vore kanske trist annars.
  • Variera träningen! Testa nya pass på gymmet, även om du inte tror att det är något för dig. Det kanske visar sig vara det bästa! Variera mellan styrketräning och konditionspass så tröttnar du inte. Är du ingen gymråtta som vi så kanske simma, rida eller åka skridskor kan trigga igång träningslusten!
  • Bra musik! Om du tränar själv så finns det inget som är så peppande som riktigt bra musik i öronen. Fixa en spellista med dina favoritlåtar så orkar du dubbelt så mycket!
  • Prova PT! En personlig tränare är proffs och kan utveckla ett program utvecklat för just din kropp. Du blir också peppad att hålla igång träningen när du ser vilka resultat du får och framsteg du gör.Vår PT har tagit fram ett styrketräningsprogram till oss som är bra att börja med efter en graviditet. Innan hade vi ett helt annat upplägg då vi var mer resultatinriktade och hade mer tid till träning. Nu handlar det mer om att stärka kroppen igen. Tidigare gjorde vi bland annat fettmätningar och vägde oss, vilket inte känns relevant för tillfället. Däremot har vi tagit midjemått, där vi förhoppningsvis kommer att märka de största resultaten. Mammamagarna ska bli platta igen!
  • Planera! Planera in tid för träning i din kalender. Det här har jag varit urusel på och det leder till utebliven träning. Här ska planeras!
  • Ha snygga träningskläder! Visst kan du träna i vad som helst, men det blir faktiskt mycket roligare när man känner sig lite fin när man tränar. Jag skulle behöva uppdatera min träningsgarderob en del. Gärna lite färgglatt för nu är mycket svart. Fick nya träningsskor i julklapp så bara det kan vilja få mig att åka ock träna. Så det funkar garanterat!
Hoppas att du har blivit lite motiverad till ditt träningsår 2010! Självklart får du inte glömma att vila också, annars uteblir resultaten och kroppen bryts ner och det vill vi inte! Nej, fram med starka och sunda tjejer i år!

För er som verkligen inte är några träningsmänniskor, skippa det dåliga samvetet. Hitta andra sätt att må bra på istället. Ta en promenad, en tur på cykeln eller något annat som du gillar!

2010 är ditt år att må bra!

1 kommentar:

  1. Vilka bra träningstips:)
    Jag tror att det är så himla individuellt och är man inte gymmänniska ska man ju inte tvinga dit sig för då är det kul 2 gånger...som du säger är det bättre för dom att satsa på promenader, cykling etc:) Det finns något för alla!

    Ett annat tips är att exempelvis planera in tjejvättern, tjejmilen eller liknande som en extra sporre för de som har svårt att komma igång med träning. Hade mina fötter varit i bättre skick hade jag gärna satsat på mer löpning, men men....
    Men målet är tjejklassikern inom några år:)

    Jag valde ju mellan N´joy och F&S när jag köpte träningskort. Men då F&S hade bättre öppettider och mer pass föll valet på det. Sen tränar min terapeut på N´joy också och jag vill inte springa på honom...haha

    KRAM KRAM

    Ps: Träningsmusik är verkligen A och O. Musiken gör sååå himla mkt:)

    SvaraRadera

Vi BLONDETTYSAR blir så glada att du vill lämna en kommentar!
♥♥♥