tisdag 19 januari 2010

Projekt sluta amma

Just nu är nätterna lite extra jobbiga för mig. Projekt "Sluta amma" har dragit igång med mig som projektledare. Hugo tror att det är han som är ledaren. Det är liksom det jag måste ändra på. Redan när han var sex månader startade jag smått då han började äta vanlig mat och har succesivt minskat på amningen sedan dess. Den senaste tiden har jag nästan bara kvälls- och nattammat och nästa grej är att även sluta med det. Men det är väldigt lätt när man är dötrött och bara vill sova att låta honom snutta lite för då somnar han om direkt. Nu är det en kamp att få honom att somna om på annat sätt, vilket innebär ännu mindre sömn och jag vet inte riktigt hur jag ska orka det just nu. Dessutom trodde jag att det skulle kännas som en befrielse att sluta, men det känns faktiskt lite sorgligt. Det är faktiskt väldigt mysigt och ger en enorm närhet. Han är ju inte hungrig heller på nätterna, det handlar ju om trygghet och närhet för honom också.


Men planen har hela tiden varit att i alla fall delamma honom tills han är ett år, så jag tycker att jag håller min tidplan ganska bra. Får se bara om jag orkar ta striden på nätterna nu, för dagarna är inga problem. Den här killen äter det mesta med god aptit!
Det som jag tycker är lite konstigt är att när en del frågar om man ammar fortfarande så skäms man nästan lite för att man gör det. Fast rekommendationerna är att i alla fall delamma tills barnet är ett år så verkar det inte helt socialt accepterat bland en del att amma så länge. Jag tycker också att det är lite läskigt med de som ammar flera år (även om det är upp till dem), men att gå efter rekommendationer borde väl inte vara fel?. Med all respekt till de som inte kan eller vill amma, för barnen klarar ju sig precis lika bra på ersättning. Förstår att det känns tungt eftersom det fokuseras så mycket på amningen när man får barn och det tycker jag inte heller är rätt. De som inte kan eller vill ska inte behöva känna sig misslyckade.
Jag är hur som helst glad att det funkat för mig och har känts väldigt smidigt.
Nu börjar det i alla fall närma sig sitt slut med min amning och det känns nog både skönt och sorgligt på samma gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vi BLONDETTYSAR blir så glada att du vill lämna en kommentar!
♥♥♥