tisdag 16 februari 2010

Morbus de Quervain?

Vilka underbara vinterdagar vi har haft nu! Idag är vädret inte lika fint så vi leker inne nu och senare ikväll ska vi iväg och bada! Efter badet ska jag möta upp Åsa för sen träning. Vet inte riktigt hur jag ska hinna, men om jag skyndar mig riktigt mycket ska det nog gå. Som mamma har man ju blivit urbra på att stressa överallt och hinna till saker :)
Nu till en annan sak.
När jag började amma fick jag jätteont i mina handleder, eller ja, i tummarna kan man kanske säga. Senorna hoppar liksom....Lite svårt att förklara, men det gör ständigt ont när man försöker lyfta och när man ska vinkla handen. Jag trodde att det skulle bli bättre nu när jag slutar ammar men det bli bara värre och värre så kanske är det dags att göra något åt det. Jag har en förmåga att skjuta på läkarbesök så länge det bara går...
Jag har googlat lite och förstår att detta "Morbus de Quervain" inte är helt ovanligt när man har fått barn.
Så här står det bland annat:

Morbus de Quervain

Orsak
Förtjockning och förträngning av första dorsala senfacket radialt på handleden. I detta fack löper senorna till abduktor pollicis longus och extensor pollicis brevis. Patienterna utgörs övervägande av kvinnor och är vanligt hos kvinnor som nyligen fött barn och ammar.

Symptom
Smärtor vid tumrörelser. Oftast en ömmande palpabel resistens någon centimeter proximalt om processus styloideus radii. Sjukdomen är ofta dubbelsidig.

Diagnos
Ömmande resistens över första dorsala senfacket. Smärtor provoceras vid ulnardeviation i handleden med fingrarna knutna om tummen (Finkelsteins test).

Terapi
Oftast operation i lokal anestesi med litet tvärsnitt över det uppdrivna området. Senskidan klyves och senorna inspekteras. Undvik att skada nervus radialis.

Ja, Åsa, du förstår nog mer av detta än mig, men det verkar stämma rätt bra på mig va? Senskidan klyves! Det låter ju som att det blir trevligt. Men jag har också läst att man börjar med skenor och cortisoninjektioner.
Ja, ja, det är väl bara att bita i det sura äpplet....

2 kommentarer:

  1. Halloj!!

    Jag hade exakt samma åkomma!! Jag fick en tid hos en sjukgymnast och hon gjorde en skena i plast till mig som jag fick använda dag och natt i fler månader. Fast jag kunde å andra sidan inte ens röra handleden och senan hoppade hit och dit och la sig fel för jämnan. Kunde inte ens lyft en kopp med den handen. SJUK ont gjorde det!! I alla fall. Det onda försvann ca fyra månader efter att jag slutat att amma. Så håll ut, det går över!!

    Kram från Inredningsfrun

    SvaraRadera
  2. lider av samma skit utan vara barnföderska än mindre ammat.
    se till att du får remiss till en handkirurg. av stor betydelse om du vill få en diagnos. allmänläkarna innan jag kom rätt diagnostiserade mig med tendinit o sen ma de quervain. visade sig att vänter underarm är myofasciellt syndrom. höger då. troligen kristallsynovit, villonodulär synovit. håll fan inte ut. ligg på och kräv din ordentlig koll av rätt kirurgi

    hej

    SvaraRadera

Vi BLONDETTYSAR blir så glada att du vill lämna en kommentar!
♥♥♥